אני ואת/ה? או אלי ומריאנו?

by Updated: Nov 11, 2020blog0 comments

אני ואת/ה? או אלי ומריאנו?

סיפור ישראלי מקומם על שרות לאזרח שנשכח. נכתב ב-2010 ועדיין רלוונטי

תקציר: אלי ומריאנו מבטיחים לנו הרים וגבעות במסעות פרסום ראוותניים של חברת דואר ישראל. ומה עם השרות הבסיסי שחברת דואר ישראל אמורה לספק ללקוחותיה? עושה רושם שחזונה ומטרות הייסוד של חברה זו נשכחו, ועל כך מדבר מאמר זה.
מאמר זה הוא המשך לסדרת מאמרים בנושא תפקודה הלקוי של חברת דואר ישראל, מאמרים כמו “דואר ישראל – המסע אחורה בזמן” וגם “דואר ישראל – האיילה חדלה לדהור

על המחבר: אבי שניאור, אקדמאי עם תעודת הוראה, חבר בקהילת איביי מ-1999, מאמן eBay עם נסיון מוכח בקניה, במכירה ובהדרכה. כותב מאמרים בנושאי מסחר אלקטרוני.

Time is money, זמן זה כל העניין.

מאמר זה עוסק בשרות הקלוקל שמספקת חברת דואר ישראל ללקוחותיה בנושאי דיווח על דברי הדואר. המאמר נכתב בימים האחרונים של שנת 2009, ממש לפני הכניסה ל-2010.
אנו נמצאים בעידן בו זמן=כסף בא לידי ביטוי יותר מתמיד, בכל תחום, ובעיקר בתחום המסחר.
לסוחרים קטנים העושים שימוש רב בשירותי הדואר ולאזרח הרגיל, חשוב ביותר להיות מעודכנים ולקבל מידע על מיקום דברי הדואר אותם שלחו או אמורים לקבל. אך הבטחות לחוד ומציאות לחוד כפי שנראה מיד.

דואר ישראל שוקד מזה שנים (לפי פרסומי החברה והודעות לעיתונות) לשפר, לשכלל ולהצעיד קדימה את השירותים אותם הוא אמון לספק לציבור.
האם זה באמת מה שחברת הדואר עושה?
אם נשפוט לפי מסעות הפרסום בכיכובם של צמד הקומיקאים המעולה אלי ומריאנו, המצב מצויין, אנו מקבלים שירותים מהירים, מתקדמים , כאלו שלא חשבו עליהם קודם לכן, ממש אידיליה.

מעיון במספר פרסומים שונים אנו מקבלים תמונה ברורה למדי של מה דואר ישראל אמור לספק לנו כצרכנים וגם תמונה מעניינת על עלויות מסעות הפרסום של החברה.
שימו לב לנתונים הבאים ושימו גם לב לתאריכי הפרסום:

1. 27.02.2006 ב-ynet מצוטט יו”ר החברה מר אדרי אומר:
“הצבי יוסיף ללוות את דואר ישראל בעיצוב חדש”, אומר יו”ר החברה, יעקב (קוקי) אדרי, “הצבי החדש מזנק לעבר העתיד בלבוש צעיר ועכשווי ומבטא את הערכים המעודכנים של החברה: גיוון , מהירות, אמינות, קידמה ורווחיות, שגובשו לקראת הפיכת רשות הדואר לחברה עסקית המתמודדת בסביבה תחרותית “.
מנכ”ל החברה סרב למסור את עלויות הפרסום ואמר: “מהרגע שאנחנו פועלים בסביבה תחרותית, אנחנו צריכים לפעול לפי הכללים העסקיים, שכוללים דיסקרטיות בקשר להוצאות הפרסום וההסכמים עם נותני השירותים. התקציב אינו ממומן מכספי ציבור אלא מתקציב חברת הדואר שהיא חברה עסקית לכל דבר”

2. 17.06.2007 במגזין פרומו פורסם:
“חברת דואר ישראל משיקה בימים אלה מהלך פרסומי רחב-היקף בתקציב מדווח של כ 1.5 מליון דולר, באמצעות משרד הפרסום גלר-נסיס ובכיכובם של צמד הפרזנטורים המלווים את חברת הדואר מזה מספר שנים – אלי פיניש ומריאנו אידלמן .”

3. 16.3.2008 בביזפורטל פורסם:
“חברת דואר ישראל משיקה בימים אלה קמפיין פרסום חדש לשירות “מט”ח ללא עמלה ” בסניפי הדואר בתקציב של 5 מיליון שקל, באמצעות משרד הפרסום “גליקמן-נטלר סמסונוב” ובכיכובם של אלי ומריאנו – הכוכבים המלווים את חברת דואר ישראל מזה מספר שנים .”

4. 2.6.2009 בניוז 1 פורסם:
“חברת דואר ישראל משיקה קמפיין חדש. הקמפיין יעסוק בשירות הוותיק והפופולרי בקרב לקוחות החברה “קונים מט”ח ללא עמלה ומגרילים את הכסף חזרה” ו”עוברים דירה”- שירות חדש וייחודי. היקף הקמפיין מוערך בכ-5 מיליון שקל ומתבצע באמצעות משרד הפרסום גליקמן, נטלר סמסונוב ובכיכובם של אלי ומריאנו – הפרזנטורים הקבועים של חברת דואר ישראל. הקמפיין יעלה במהלך חודש יוני ויכלול טלוויזיה, עיתונות, רדיו ופעילות ענפה בנקודות המכירה בסניפי הדואר .”

5. 18.10.2009 ב-thecom פורסם:
“אבי הוכמן, מנכ”ל חברת דואר ישראל: “חברת דואר ישראל ממשיכה במהפכה הצרכנית, אנו מאתרים איזה שירות הציבור צריך ועם המערך התפעולי והנסיון של דואר ישראל בונים עבורו את השירות הטוב ביותר.”
“לקידום השרות מעלה חברת דואר ישראל קמפיין חדש בטלויזיה, בעיתונות ובסניפי הדואר, עם אלי ומריאנו בהיקף של 4 מליון ₪ באמצעות משרד הפרסום גליקמן, נטלר סמסונוב.”

כפי שמצטייר מ-5 פרסומים שונים מ-2006 ועד היום (ויש עוד עשרות כאלו), חברת הדואר משקיעה מיליוני שקלים במסעות פרסום, הכל כמובן למען הציבור ולמען קידום מוצרים ושירותים חדשניים שייתנו לנו “גיוון מהירות, אמינות, קידמה ורווחיות”.
פנטסטי, לא? מי לא מוכן לקבל מדיניות כזו? הבעיה היא שאלו הצהרות בלבד, הבעיה היא שזה פרסום וספין בלבד, המעשים שמסתתרים אחריהם מועטים וממש, אבל ממש לא מספקים כדי להביא את דואר ישראל לקדמת הטכנולוגיה בתחום עליו היא אמונה.

תשאלו ודאי על בסיס מה אני טוען טענות קשות אלו?
אפרט כאן 2 דוגמאות מייצגות מהתקופה האחרונה, להזכירכם, אנחנו בשלהי 2010

א. דוגמא ראשונה – משלוח דואר אויר רשום לגרמניה.

1. בתאריך 16.10.2009 שלחתי מכתב רשום לגרמניה.

2. באתר הדואר נרשם שדבר הדואר הועבר ליחידת הדואר בבן-גוריון להטסה לחו”ל ב-22.10.2009

כן, אתם רואים נכון, 6 ימים מכפר-סבא לבן-גוריון.

3. הנמען הודיע לי ברוב טובו בתאריך 12.11.2009 שקיבל את המעטפה.
לקח למעטפה בדואר אויר 26 יום להגיע לגרמניה (כמובן שבאשמת הדואר הגרמני…)

4. ומה מדווח באתר דואר ישראל?
מדווח רק שדבר הדואר הוטס לחו”ל ותו לא. הפסקתי לבדוק ב-28.12.2009, 45 ימים אחרי ההגעה לנמען, מספיק זמן כדי לדווח לי על הגעתה, לא?

במילים אחרות למי שלא מבין, זה מה שנקרא שירותים מתקדמים. דואר ישראל לא מדווח על מסירת המעטפה, דבר שודאי הוא יודע מכיוון ובמסירה בוצעה סריקת הבר-קוד שעל המעטפה והנמען חתם על קבלתה. אני משוכנע שדיווח על כך הועבר בו ברגע מדואר גרמניה למחשבי חברת דואר ישראל, אבל לנו הצרכנים לא מדווח דבר.
לדואר ישראל נוח לרשום: “לגבי דואר רשום המיועד למדינות אחרות אין אפשרות למעקב באינטרנט לאחר יציאת דבר הדואר מהארץ”. איזה תירוץ מסכן כשדיווחי הדואר בעולם מועברים בין רשות אחת לשנייה בזמן אמיתי.

ב. דוגמא שנייה – קבלת חבילה מהונג-קונג

1. נשלחה חבילה ללקוח שלי מהונג-קונג. החבילה נשלחה בשילוח אוירי רגיל והשולח סיפק מספר משלוח. החבילה נשלחה בתאריך 25.11.2009
את מסלולה של החבילה יכולנו לראות בקלות באתר הדואר מהונג-קונג, שימו לב:

הכל מופיע כאן, תאריך המשלוח, תאריך היציאה מהונג-קונג, תאריך ההגעה לישראל, תאריך ביקורת המכס, הודעה על עיכוב בגלל תשלום מיסים ותאריך המסירה שבוצעה ב-9.12.2009

הלו, שמתם לב שהכל, אבל הכל מדווח לדואר בהונג-קונג? האם יש נציג של דואר הונג-קונג שיושב לו בתל-אביב ומקליד את הנתונים? כמובן שלא, דואר ישראל מעביר את הדיווחים הללו לרשות הדואר השולחת באופן ממוחשב ואוטומטי.

2. ומה מוצג באתר דואר ישראל?
שום דבר. בדואר טוענים בתוקף שאין להם פרטים. אתם מבינים, הם מעבירים פרטים לדואר הונג-קונג אבל לאתר של דואר ישראל אין קשר, אין כל מידע ולנו כצרכנים לא מדווח דבר.
בדקתי את סטטוס החבילה לאחרונה ב-28.12.2009, 19 יום לאחר שהחבילה שוחררה וזה מה שמופיע:

מישהו צריך הסבר כאן?

כפי שאתם רואים ומבינים, עם שרות כזה קשה או בלתי אפשרי לנהל פעילות עסקית מסודרת בעידן בו הזמנות, תשלומים ומעקב אחר כל שרשרת המסחר נעשית באינטרנט ב-on-line. דואר ישראל שם מקלות בגלגלי הקידמה והמסחר ולא פועל בכלל או לא פועל מספיק כדי לספק את השרות הבסיסי והחיוני עליו הוא מופקד=דואר.
משום מה בחרו בדואר ישראל באסטרטגיה של החדרת מוצרים ושירותים רבים ממכירת ביטוח ועד למכירת מוצרי אלקטרוניקה ואפילו המציאו כאן פטנט עולמי של גבייה עבור שחרור חבילות EMS, גם אם הן פטורות מס, אך שכחו מאחור את ליבת הפעילות, קרי קבלה ומשלוח של דברי דואר ואספקת שירותים הקשורים לזאת.

– זוכרים מה אמר יו”ר החברה ב-2006?
הנה תזכורת: “הצבי החדש מזנק לעבר העתיד בלבוש צעיר ועכשווי ומבטא את הערכים המעודכנים של החברה: גיוון , מהירות, אמינות, קידמה ורווחיות…”
– זוכרים מה אמר מנכ”ל החברה ב-2008?
“חברת דואר ישראל ממשיכה במהפכה הצרכנית, אנו מאתרים איזה שירות הציבור צריך ועם המערך התפעולי והניסיון של דואר ישראל בונים עבורו את השירות הטוב ביותר.”

אז עם עובדות כאלו שתיארתי, ספרו לי איפה העכשווי? איפה המהירות? איפה האמינות? איפה הקדמה?
לאן כל אלו נעלמו? הכל נעלם ונשארנו רק עם הלבוש, התדמית והפרסומת.

אלי ומריאנו צוחקים כל הדרך אל הבנק ואילו משתמשי הדואר בוכים כל הדרך אל הדואר…

איפה ההיגיון איפה? מדוע משקיעים מיליוני שקלים בפרסום, ביחצנות וב-show על חשבון קידום המוצר הבסיסי עליו נשענת החברה ושעליו קיבלה את המנדט לפעול בו?
מדוע בישראל של 2010 שירותי הדואר נראים כמו במדינת עולם שלישי?
לצערי, אין לי תשובות לספק לכם הקוראים. זה מקומם, זה מרגיז וזה מצריך ביקורת וטלטול רציניים.
דבר אחד אני יכול להבטיח לכם, אם תיקחו מהם את המונופול, אם תאפשרו תחרות בתחום הדואר, תראו כמה מהר נקבל כאן שירותים מתקדמים בדומה למדינות כמו ארה”ב, אנגליה וכד’.

לגבי ההפרטה, פורסם ממש בימים אלו על תוכנית האוצר להפריט את החברה באמצע 2010, בהתאם לפרסומים עושה רושם שעיקר הקושי הוא בדרך להפוך את בנק הדואר לבנק רגיל. רבותי, אתם שוכחים את המהות של חברת הדואר! כדאי שהמעורבים בעניין יקראו מאמר זה ויבינו שצריך קודם לרפא את החוליים הקיימים לפני שהופכים את החברה לעוד בנק עם עוד הנהלה ועוד דירקטוריון ועוד עובדים ועוד ג’ובים…

אולי בלי אלי ומריאנו יחסר לנו הבידור, אך נקבל שירותים הרבה יותר טובים, מהירים ועדכניים.
אולי נוכל סוף סוף לפעול בארץ נהדרת ולנהל פעילות מסחר מודרנית בדומה למשתמשי דואר אחרים ברחבי הכפר הגלובאלי.

אני ואת/ה? או, אלי ומריאנו?
מה חשוב לנו (לא להנהלת הדואר) יותר?
את המאמרים האלו אני מפרסם כבר מזה כמה שנים ודבר לצערי לא משתנה, עולם כמנהגו נוהג במקומותינו וחברת דואר ישראל ממשיכה לחגוג על חשבונינו ולא מספקת לנו שירותים ראויים…

אבי שניאור

Copyright © כל הזכויות שמורות. אין להעתיק בכל דרך ללא קבלת אישור מראש ובכתב

רוצים להגיב? תגובות והערות תתקבלנה בברכה וחלקן אף יפורסם ללא פרטים מזהים.

פוסטים ומאמרים נוספים בנושא שיכולים לעניין אותך:

האיילה חדלה לדהור – פרק א’
דואר ישראל – המסע אחורה בזמן
מה כדאי לקנות באיביי eBay?

ועוד… חפשו ב-Blog

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Skip to content